top of page

/ publicaties - mille miglia                                                                              - 2018 - 07 -

Overzicht 2018

. . . .

91ste Mille Miglia

 

Dit evenement van het rijdende museum is elk jaar voor duizenden liefhebbers van klassieke auto’s hét evenement om naar uit te kijken. Daar zijn verschillen-de redenen voor: de schitterende auto’s, waarvan er velen speciaal voor worden afgestoft. Het prachtige land Italië, met zijn geweldige streken en plaatsen. Het - meestal - uitstekende weer en de enthousiaste Italianen, die in grote getale uitlopen in steden en plattelandsdorpjes. En blijf je een paar dagen, dan is het overheerlijke eten en drinken in welke streek van Italië ook altijd een feestje bij de echte trattoria..

 

Tekst en foto’s: ‘nJoy Media - Henk J. Brouwer & Tjalle Beumer

 

 

Dure speeltjes

Ook dit jaar stonden er in de deelnemerslijst wel weer enkele bolides bij, die vermoedelijk diep uit de krochten van een landhuis tevoorschijn zijn getoverd. Een landhuis met een liefhebber, al is dat discutabel. Een echte liefhebber gaat immers gewoon door met de auto te “verslijten”, door er in te rijden. Of hij moet het zo zien, dat de Mille Milgia - helemaal uitgereden - genoeg slijtage voor de rest van het jaar betekent. Want laten we wel zijn…, zo’n Mille Miglia is en blijft een aanslag op mens en mechanica. Voor menig bezitter is de waarde van zijn bolide een reden er niet of bijna niet in te rijden. In de deelnemers-lijsten zie je enkele van dat soort exemplaren, zoals Ferrari’s, Maserati’s, maar ook een Fiat 8V Vignale levert gerust een 2 miljoen op en dan hebben we het niet over een zeldzame Porsche, Mercedes, Bugatti of Jaguar. Twijfelachtig volgers kenners is wat de duurste auto ter wereld ooit tot nu toe is. De Ferrari 250 GTO, geveild voor 60 miljoen pond of de Mercedes-Benz 300 SL Uhlenhout, waarvan de waarde wordt geschat op misschien wel boven de 100 miljoen...

 

Mille Miglia 2018 editie

Genoeg over de waarde van auto’s. De start van de Mille Miglia is elk jaar op donderdag, maar in feite begint het circus al op woensdag in de Fiera di Brescia. Dit is een grote hal waar de auto’s worden gekeurd en alles administratief wordt afgedaan. Wel prettig dat dit hierbinnen gebeurd, want er zijn al meerdere edities in het water gevallen door het gruwelijke weer en dat is altijd een belangrijke speler. Wie wil er nou in een open 1925 Bentley 3/4.5Ltr “Old Mother Gun” rijden, al is dat door het prachtige Italiaanse landschap. Hmm, en toch doen ze het. Zonder mopperen en als ze de finish halen zijn ze uitzinnig van vreugde. Die kick zal al dat andere wel doen vergeten. In de Fiera is het altijd gezellig druk. Iedereen verheugt zich natuurlijk op de dagen die komen. Bij de keuring zijn eigenlijk nimmer problemen, maar heftige discussies zie je regelmatig. Dan zit je in Italië wel goed. In deze editie werden wel weer verschillende onderdelen van de route gewijzigd. Zo is de benadering van San Marino veranderd en gaan de karavaan - na het historisch centrum van San Marino te hebben aangedaan - direct richting Sansepolcro, dus landinwaarts en niet nog een stuk langs de kust. Daarna gaat het via Arezzo naar het zuiden naar Cortona, Orvieto (waar een speciale proef werd gereden), Amelia en tenslotte voor de nacht naar Rome, Città del Vaticano. Op de terugweg in beginsel de bekende route maar na Siena werd San Miniato aangedaan om vervolgens richting de kust te rijden naar Luca, dicht langs de werkelijk schitterende regio van Parco Nazionale delle Cinque Terre, maar na Sarzana gaat het via de Passo della Cisa naar Parma. De laatste etappe is nagenoeg gelijk met o.a. een proef op het Autodromo di Monza. In de zondagnamiddag worden dan de eerste deelnemers rond de klok van 16:00 uur verwacht op de Via Venezia. Hier wordt de karavaan onthaald door de enthousiaste toeschouwers, sponsoren, fans, organisatoren, waaronder ook de marshalls, polizia en carabinieri worden gerekend, TV crews en fotografen. ‘nJoy Media stond weer vooraan!

 

Laantjes met Cipressen en pittoreske dorpjes

Als deelnemer is het makkelijk, want je krijgt een roadbook en gaan met die banaan… Als fotograaf of filmploeg dan wel liefhebber die van beiden (auto’s in -en- de omgeving) wil genieten is het moeilijker. Menig fotograaf weet natuurlijk wel wat plekken en - zeker als je alleen bent - een road-book achter het stuur lezen is geen sinecure. Volgen  lijkt een goede optie, maar is ook hard werken, met het risico dat je net dié éne auto voor dat kerkje mist. Kom je echter met zesduizend foto’s over vier dagen terug, dan zit daar áltijd wel iets fraais bij! Desenzano, San Marino, Radicofani, Siena en hun omgeving zijn enkele van die plekjes. Voor de liefhebbers om echt alleen maar de auto’s te volgen zijn er enkele passen, waar het dan ook ‘stikkes’ druk is met snelle Alfa’tjes, Abarths, gepimpte Fiatjes en de snellere duurdere jongen, zoals Ferrari’s, Zonda’s Porsches Pagani’s en de veelvuldig gespotte Mercedes AMG GT. Allemaal erg leuk om te zien, maar met name bij het dure nieuwe spul…: wat zitten daar een gekken tussen. Drie rijen dik voor een blinde bocht… brrr! Maar… een Ferrari 250 GT SWB met zijn 12 cilinders in de bergen zien en horen is toch wel dé ultieme ervaring. Dat mag dan ook een 750 Monza zijn of een Maserati 300 S.

 

De bestuurder van een Mercedes-Benz 710 SSK uit 1925 - met een dikke V6 7,1Ltr - zien zwoegen (spierballen kweken) bij een beetje bochtenwerk is ook een waar genoegen en gaaf voor een close-up… Onver-getelijk is de overwinning van de eerste editie van de Mille Miglia in 1927, behaald door de O.M. 665 Superba, ook al zo’n geweldenaar zij het met veel minder liters dan de SSK. Jammer is, dat het deelnemersveld nog te vaak over wegen met lelijke vangrails rijden, terwijl er voldoende alternatieven zijn. Enfin, het zal wel te maken hebben met de tijd die er dan mee gemoeid is om de 1600 mijlen af te leggen. In 1927 reden de winnaars in 21u04m48s’ een gemiddelde van 77,7km/uur. Snelst was Sir Stirling Moss in zijn Mercedes, die dezelfde afstand reed in 10u07m48s en was daarmee 32 minuten snelle dan de Argentijn Juan Michel Fangio uit Argentinië. Overigens zullen zij weinig oog hebben gehad voor noch de ractige omgeving noch de vele enthousiastelingen langs de weg…!

 

  • De foto’s rechts (#211 Ferrari 212/225 S Export Berlinetta Vignale t/m #80 Alfa Romeo Tipo B 2900 P3) werden genomen in de Arezzo regio, met het dal waarin het Lago Articiale di Montedoglio ligt - even ten noorden van Sansepolcro. Het is het grootste meer in Toscane en werd in de vroege jaren zeventig als kunstmatig bekken aangelegd door het blokkeren van de Tiber. Enkele kleine dorpjes rond het meer zijn Madonnuccia, San Pietro in Villa, Tizzano, Sigliano en Goretto di Formole. Het is een prachtige streek met vele kleine schilderachtige weggetjes met de bekende cipressen bij Azienda’s agricola. Voor verblijf kunt u terecht bij een van de vele agriturismo’s - tussen de even zo vele reservaten - als uitvalsbasis voor prachtige ritten in uw klassieker…

 

Fraaie ‘paardjes’ op Italiaanse ’s Heeren wegen

Ongetwijfeld al wel aangestipt in één van de vorige verslagen van Mille Miglia of andere evenementen: over smaak valt niet te twisten. Zo staat de één te kwijlen bij een onvervalste AMG GT, de ander voelt zijn hart te keer gaan bij het horen en/of zien van een Ferrari 488 Pista Spyder of FXX Evo, terwijl de collectioneur zich staat te vergapen bij een Bentley, Lagonda of Riley van ver voor de oorlog. De Mille Miglia gaat over oud en zéér oud. De oudst deelnemende auto is een Fiat 510 S uit 1923, de jongste is uit 1957. Een opsomming en indruk van al dat fraais in een overzichtje:

 

A.C. Ace (4), Abarth (3), Alfa Romeo (47), Allard (1), Alpine (1), Alvis (1), Amilcar (1), Arnolt (1), Aston Martin (16), Austin Healey (11), Autobleu (1), Bentley (6), BMW (4), B.N.C. (2), Bristol (2), Bugatti (15), Buick (1), Chrysler (4), Cisitalia (8), Citroen (1), Db Citroen (1), Delahaye (1), Ermini (3), Ferrari (14), Fiat (54), Fiat - div (10), Ford (2), Frazer-Nash (2), Gilco (3), Healey (8), HRG (1), HWM Jaguar (1), Invicta (1), Jaguar (34), Lagonda (4), Lancia (33), Lincoln (1), Lotus  (1), Maserati (9), Mercedes (31), MG (12), NASH HEALEY (6), O.M. (11), O.S.C.A.  (6), Oldsmobile (2), Panhard (1), Peugeot , (2), Porsche (28), Rally  (1), Renault (2), Riley (3), Rover (1), S.I.A.T.A. (9), Saab (1), Salmson (2), SAM (1), Simca (1), Singer (1), Stanguellini (3), Sunbeam (1), Talbot-Lago (2), Triumph (4).

 

Er werden 450 auto’s geregistreerd met #46 als hoogste startnummer. Als laatste staat de FIAT vermeld, met “div”. Dit zijn de modellen die zijn gebaseerd op o.a. de 750 Sport, als bijv. de Bandini, Dagrada, Zanussi, Patriarca en dergelijke exotische namen. Vergelijkbaar met huidige Italiaanse modemerken en dito schoenen. Een goed klinkende achternaam doet wonderen en bij gaat het vaak om opmerkelijk design. Ook onder de moterkap - waaronder de ‘paardjes’ schuil gaan verschillende auto’s onderling enorm. 40pk (‘paardjes’) of honderden pk’s, 500cc of dik 7Ltr. Maar het verschil bij beklimmen va de steile straatjes in San Marion of Radicofani, waar niet zelden blokken nodig zijn of geduwd moet worden… stel je voor zo’n Bentley of O.M. van een kleine duizend kilo of meer. Winnaar van de 2018 editie werd de equipe #85 - ALFA ROMEO 6C 1500 GS "TESTA FISSA" (1933) - Juan Tonconogy &Barbara Ruffini (RA), gevolgd door #30 ALFA ROMEO 6C 1500 SS (1928) - Giovanni Moceri & Daniele Bonetti (I) - Scuderia Alfa Romeo en de derde plaats was voor #39 ALFA ROMEO 6C 1750 SS ZAGATO (1929) - Andrea Vesco en Andrea Guerini (I) - Scuderia Villa Trasqua. Beste Nederlander werd #41 Lancia Lambda VII Serie (1928) - John & Rutger Houtkamp.

 

Mei is een prachtige maand in landen als Italië, met een aangename temperatuur en doorgaans veel zon, al bestaat de kans dat een van de Mille Miglia dagen zomaar verregend. Dat is eigenlijk overal al wel een keer gebeurd. In Brescia sta je dan op de Piazza della Vittoria als toeschouwer achter een dranghek in de stromende regen, als je bof onder een eigen paraplu of van een welwillende buurvrouw. Niet erg prettig en schuilmogelijkheden zijn er niet.

 

Als fotograaf of TV-crew is het helemaal afzien, want een paraplu kan niet en als je geen auto’s wilt missen…, ja dan is het een kwestie van regen trotseren met cape of poncho. Is het zonnig dan sta je zo in 25 tot 30 graden te bakken en 35 graden is ook mogelijk. Dan smaakt na een paar uur auto’s kijken dat drankje op een terrasje extra lekker. Redenen om naar de Mille Miglia te gaan? Even lekker weg natuurlijk, maar bovenal auto’s… werkelijk een rijdend museum. Mensen kijken! Werkelijk het kan altijd gekker. Vrouwen in duur uitziende bontjassen die rond paraderen en twee straten verder de jas in een tas stoppen en een fiets van het slot halen. Maffe hondjes… Mannen uitgedost als in lopen zij in de jaren 30 door Brescia, Siena of Rome. De Mille Miglia is langs de volledige ruim 1597km meer dan de moeite waard!III

Deze Maserati 150 S uit 1955 (#391) werd bestuurd door Dominiek & Maxime de Clerck (B). Ogenschijnlijk een bescheiden auto, maar onder de motorkap een 1485cc motor, die 140pk aflevert. Er werden 27 racewagens van de 150 S en 28 van de 200 S afgeleverd om de verouderde 6 GCS varianten over te nemen. De auto heeft een geweldige wegligging - met name in de bergen - en stuurt feilloos, zeker op de bochtige wegen van Toscane, hier net buiten Radicofani.

Deze OSCA MT4 1450 2AD uit 1955 (#414), die bestuurd gaat worden door Rik Ruebbens & Sylvia Dekien (B), misstaat niet op de rode loper aan de Piazza della Vittoria, alwaar de verzegeling plaats vind en bij de vele hospitality tenten door de deelnemers een drankje kan worden genuttigd, met een bruchette of een lekker olijfje. Osca wagens waren klein, licht van gewicht en duur! In feite bouwden ze zelden een auto boven de twee liter en ontwikkeld voor de Fomule Libre (F2) en voor sportwagaenraces.

#217 (FIAT 1400) (1951) - Scapinello Sold. Claudio / Carbonetti T.C. Roberto (I) en nog veel meer fraais... Het Mille Miglia Museum is gevestigd in het klooster Sant’Eufemia della Fonte, waarvan de bouw begon in 1008. Er staat een keur aan klas-siekers op de eerste verdieping. De deelnemers van de actuele MM zetten hun auto’s weg en lunchen voorafgaand aan de start…

#107 Fiat 1100 Sport (1937) - Bernard & Alex Vanhauter (B) #161 Fiat 500 B (1948) - Robert & Willem Deenik (NL) #417 Alfa Romeo 1900 SSZ (1955) - Stephane Gutzwiller & D’Altishofen Pfyffer (CH) De dames die over de motorkappen “kronkelen” zijn van een fotografenbureau, die kennelijk een opdracht met dames en auto’s moest uitvoeren. Op de vraag waar het voor was bleef de fotograaf het antwoord schuldig en gebaarde heftig naar de dames als het "niet goed" was…

#382 Ferrari 750 Monza Spider Scaglietti s/n 0502M (1955) - Edorardo Tabacchi & Lamberto Tacoli (I). 1 van de 3 Ferrari 750 Monza’s in deze editie van de Mille Miglia. De 2 andere waren #340 s/n 0462M, #383 s/n 0534M. #382 zou uiteindelijk met 73 andere deelnemers uitvallen. Uitgerust met een 4 cilinder motor in lijn met 260 pk is het een monster van een racer. In 2007 geveild voor 1,5miljoen en in 2016 werd een ander 750 Monza - met chassisnummer 0510M - geveild voor meer dan 5 miljoen dollar.

#211 Ferrari 212/225 S Export Berlinetta Vignale (1951) - Equipe Allessandro Podini & Carlo Invernizzi (I) stuurde deze 12 cilinder met het diepe oh zo herkenbare gegrom door de prachtige streek rond Sansepolcro. De achtervolging door de Jaguar XK 120 Roadster (#225) van team Jeff Urbin John Recca (USA) deerde hen uiteindelijk niet en hield ze niet af van de 100ste plaats in de eindklassing. De Jaguar behaalde een 298ste plaats.

#47 Kyoto & Junko Takemoto (J) Bugatti T 40 (1928) - In dezelfde omgeving gesnapt deze schitterende Bugatti, in het zeldzame geval dat de auto een kap op heeft, immers deze series Bugatti rijden altijd open, of dat nu in een rally is zoals de MM of op een circuit zoals Le Mans…

#80 Andreas & Nathalie Pohl (D) - Alfa Romeo Tipo B 2900 "P3" (1932) - Alfa Romeo Type B werd geproduceerd tussen 1932 en 1936 als onderdeel van de * C series. Mede dankzij de vele overwinningen die Tazio Nuvolari behaalde, wordt dit type wel beschouwd als één van de mooiste racewagens ooit gebouwd. Loop om deze auto heen en je komt ogen te kort.

#111 Lancia Aprilia 1350 (1937) Michael & Judith Jaentjes (D), tijdens de speciale proef Orvieto.

#329 Fiat 8V (1954), tijdens de speciale proef Orvieto.

Op de Strada Provinciale 24 vlakbij het “centrum” van Radicofani, rijdt #53 Fiat 520 (1928) met Sergio & Sebastiano Carrara(I), bij de Scuola Elementare - de basisschool van Radicofani. In Radicofani rijden de deelnemers de steile Via Roma op naar de Piazza San Pietro waar ze voor het publiek langs rijden, dat op de trappen van de Chiesa di Santa Maria Assunta zitten of staan. Altijd een leuk plaatje, zoals op de foto hierna te zien...

#288 Ferrari 375 MM Spider Pinin Farina s/n 0362AM (1953) - Michael / Le Stehle (GR/D), ook een auto van ruim 5miljoen. In 2012 werd weer een originele 375 MM motor in geplaatst. En gewoon rijden met die kar…!

#128 Alfa Romeo 6C 2500 SS Corsa (1939) - Daniele Limpido (KZ) &Luca Caporali (I. De naam 6C werd door Alfa Romeo gebruikt voor straat-, race- en sportwagens tussen 1927 en 1954, doelend op de 6 cilinder motor. Carrosseriën hiervoor werden gemaakt door Designers zoals Pinifarina, Zagato, Touring en Castagna. Alfa Romeo was met 47 wagens goed vertegenwoordigd in de 2018 MM.

#434 Alfa Romeo Giulietta Sprint (1956) - Davis Atcherley (USA & Richerd Poole (GB). De Giulietta maakte zijn debuut op de autosalon van Turijn. In 1951 werden door het eigen ontwerpteam de eerste prototypes vervaardigd, maar zij werden afgekeurd. Vervolgens werden Ghia en bertone aan het werk gezet. Het was een sportieve auto bedoeld om het publiek warm te maken voor een sedan versie. Vreemde gedachtegang… #427 Fiat 1100/103 TV Pinin Farina (1956) - Eric Hora Siccama & G.V.H. Doeksen (NL).

#429 Fiat 750 GT Zagato (1956) - Maria Gaburri & Luigia Tonolini (I). Deze Abarth-Fiat “Dubble-Bubble” is in werkelijk perfecte staat en oogstrelend. De dames equipe behaalden een keurige 107de plaats. Overigens zijn er genoeg deelnemers die de klassering niet zo belangrijk vinden. Uitrijden…, daar gaat het in eerste instantie om!

#420 Fiat 8V (1955) - Timothy Brosnan & Walter Frome (USA). Met 114 geproduceerde modellen werd deze “Otto Vu” geen succes. Onderdelen werden net toegepast op andere Fiats. Veel werden gemaakt door Siata, maar gebruikt voor eigen wagens.

#105 Alfa Romeo 8C 2900 “Botticella” (1936) - Frans van Haren & Leonie Hendriks. Voor het eerst geïntroduceerd in de 8C 2300, de door Vittorio Jano ontworpen 8 cilinder motor, die minimaal één overwinning in elke grote race en kampioenschap scoorde. In de oorspronkelijke configuratie van 1931 klopte de 32336cc motor, die geleidelijk naar 2905 cc groeide, voornamelijk doordat de slag te vergroten. De motor werd gemonteerd door samenvoeging van 2 x 2 cilinders op één carter...

© 2018 gepubliceerd 07-2018

bottom of page