top of page

/publicaties / ennstal classic 2011

overzicht publicaties
Ferrari 212 Inter Vignale uit 1952 (s/n 0205EL), met Alexander & Chantal Senft (CH)

SL Mercedes Revue 

 

19de Ennstal Classic Oostenrijk

14 t/m 16 juli 2011

 

Evenementen/ Buitenland

 

 

GEDONDER IN DE BERGEN

 

De slogan van de Ennstal Classic “Autofahren im letzten Paradies…” komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Daar is door de organisatoren echt wel over nagedacht. Denkt u eens mee… We noteren donderdagmorgen… 05:45uur. We zijn in Steiermark, Tauern en Dachstein, in Gröbming. In het oosten spa het zonlicht tegen de bergketens en verspreid een wonderschoon bijna wit licht, heel in de verte hoor je bellen van koeien, een roofvogel schreeuwt, in de struik naast je ritselt de wind. De weg voor je kronkelt -als tegen de bergwand geplakt- naar boven… In het dal slaat de kerkklok 06:00 uur… verder hoor je niets… Dát nu is het laatste Paradijs!

 

© 2011 ‘nJoy Media

 

In 1993 werd de eerste Ennstal Classic verreden, toen nog met een deelnemersveld van zo’n 35 auto’s met voornamelijk Mercedes Benz en Porsche. In de loop der jaren naar 2011 heeft de Ennstal Classic meer bekendheid gekregen en een logisch gevolg daarvan is, dat er meer en meer inschrijvingen werden ontvangen. De Ennstal Classic wordt verdeeld in vier groepen en heeft momenteel een maximum van 225 klassieke auto’s. Een waar museum op wielen waarbinnen de volgende verdeling werd aangebracht: Groep 1 auto’s uit de periode 1924 (of eerder) - 1934 en vervolgens 1935 - 1949, 1950 - 1960 en 1961 - 1972, de groep waarin de meeste auto’s zijn opgenomen. Op zaterdag wordt er, voorafgaand aan de afsluitende Chopard Grand Prix door het dorp, een demonstratie gereden. De beschikbare auto’s -niet zelden uit musea- worden gereden door beroemdheden uit de autosport, zoals Sir Stirling Moss, Jochen Mass, Dieter Quester, Rauno Aaltonen en Maria Teresa de Fillipis (!). Wie van deze grootheden in de autosport behoeft nadere introductie…?

 

 

Inventarisatie…

 

Een opsomming van het aantal auto’s per merk gaat wat ver, maar de mooie merken zijn vertegenwoordig. Dit jaar is Mercedes Benz met 12 stuks vertegenwoordigd en de oudste is een Mercedes Benz 300 SL en dateert uit 1954. Om toegelaten te worden tot de Ennstal Classic moet de auto “waardevol zijn” en een “bijdrage hebben geleverd aan de auto-industrie” en daarnaast niet ouder zijn dan 1972. De auto moet voldoen aan de specificaties uit die tijd, eventueel aangetoond door documentatie. Helaas heeft -zo werd vernomen- Mercedes andere verplichtingen, waardoor geen bijzondere auto’s konden worden ingezet zoals in voorgaande jaren. Regelmatig werden Silberpfeilen of andere bijzondere Mercedes’ beschikbaar gesteld en zo kon het gebeuren dat de W154, W196R Streamliner of 300 SL Prototype werden gesignaleerd tijdens de demonstratie of Grand Prix op zaterdag. Donderdag zijn alle 225 deelnemers door de keuring en kan de uitdaging “Autorijden in het laatste Paradijs” beginnen !

 

 

De “Stoderproeven…”

 

De Stoderzinken is een berg ten westen van Gröbming en vanaf het eerste jaar wordt hier een (berg)proef gereden en de laatste jaren zelfs 2. Is de Stoderzinken zo’n 2.047mtr. hoog, er wordt geklommen naar iets meer dan 1.700mtr. Om 09:00 rommelt het op de berg. De eerste auto’s zijn gestart en het gebrul van startnummer #1 -de Alfa Romeo Targa Florio- wordt door de matige wind omhoog gestuwd. Dan volgen de andere oudjes en in de laatste haarspeldbocht stopt menig auto, terwijl de bijrijder gespannen op de klok tuurt om vervolgens de rijder aan te sporen het laatste stuk naar boven te knallen. Favorieten Karsten & Monica Wohlenberg rijden soepel de berg op in hun 230 SL uit 1964 (2,8ltr - 200pk) en pakken de 37ste plaats. Zij hebben hier wellicht de overwinning laten liggen.

 

Deze bergproef wordt gevolgd door de “Proloog” van zo’n 380km. Deze voert de deelnemers over de Sölkpass van bijna 1.800mtr. Vervolgens rijden zij richting Red Bull A1 Ring. Hier worden groepen van zo’n 20 deelnemers verzameld om twee ronden te rijden. Na deze proef keren de auto’s en rijden uiteindelijk via het Natuurpark Nockalm en nogmaals de Sölkpass -zij het de andere kant op- terug naar Gröbming. Hier wordt de eerste auto rond de klok van 2000 uur verwacht. De Proloog wordt gewonnen door een Jaguar XK 120 OTS (Stegemann/Stegemann, 1950 - 3,4ltr - 160pk). Echtpaar Wohlenberg in de Mercedes-Benz 230 SL revancheert zich een beetje door de 6de plaats die dag te pakken. Rond de klok van 22:00 is de laatste auto binnen… het feest kan beginnen!

 

 

De Marathon…

 

Het vroege ochtendgloren is er wel, maar dan door zware donkere wolken, die dreigend richting Gröbming drijven. De dag van de Marathon is aangebroken: 511 km door de Hoher Dachstein en Salzkammergut en de Ennstaler Alpen. Voorwaar een hels karwei om zonder problemen deze afstand af te leggen, want het weer werkt op deze vrijdag niet mee. Uit de dalen stijgen langzaam de slierten op en het miezert. Het duurt niet lang of de eerste vooroorlogse klassiekers komen aanronken door het Seewigtal nabij Aich-Assach… De 6,5 liter motor van een Bentley Speed 6 brult het uit als hij de heuvel wordt opgejaagd… De rijder en bijrijder zien er gruwelijk uit, verkleumd en nat als ze zijn… Beiden hangen iets naar links als het stuur -met veel kracht- die kant wordt opgedraaid…

 

Vervolgens gaan beide lichamen naar rechts (of het helpt…?) en het gevaarte van ruim 2duizend kilo verdwijnt brullend in de verte… Na een uur is het miezeren voorbij en kletst het er ruig op los. Een paraplu, zware regenkleding en een niet kapot te krijgen humeur zorgen voor nog meer prachtige opnamen. Als het eerste deel erop zit, is er een postencontrole in Spital am Pyhrn inclusief prachtige Kerk op de achtergrond en redelijk wat publiek (paraplu paraat) achter de afzetting. Een stempel, een flesje drinken en een aardig woordje van de plaatselijke DJ (of is het de Burgemeester?) en verder gaat het via de Oberweng naar Steyer.

 

Aan het eind van de middag is de doorkomst in Rottenmann, waar een tijdcontrole is en het publiek in dikke rijen achter de afzetting van het rijdende museum genieten. Uiteindelijk wordt #201 Volvo 123 GT (uit 1969 - 1.8ltr, 105pk) met Franz Brachinger en Othmar Schlager eerste. Een goed resultaat voor Mercedes-Benz is plaats 7 voor de 230 SL van de familie Wohlenberg. De strijd is echter nog niet gestreden…

 

 

Gasten rijden…

 

Uit de grote VIP tent -even buiten het dorp- worden rond de klok van half elf de eerste demonstratiewagens gerold door mensen in overalls. Gelijk vliegen de toeschouwers erop af, als vliegen op stroop om bij startende motoren verschrikt achteruit te springen, ondertussen naar de oortjes grijpend. Ja…, dat is een teistering van de trommelvliezen en de mecaniciens -zelf met oorbeschermers- hebben duidelijk schik. Onder een -gelukkig- strak blauwe lucht gaan de wagens vervolgens op weg naar de Hauptplatz, waar toeschouwers en gasten, die betaald hebben voor de tribune, gespannen de hoofdstraat afkijken…

 

Dan komen ze langzaam aangereden en er klinkt applaus, terwijl de stem uit de microfoon tettert en informatie geeft over auto’s en berijders, af en toe onderbroken als Nigel Mansell zijn Porsche 908/3 even laat brullen… In een Ferrari 750 Monza uit 1955 wordt Sir Stirling Moss (met naast hem eigenaar en bijrijder Richard Frankel) in het zonnetje gezet. Vervolgens zien we Nigel Mansell (Porsche 908/3 - 1970, Dr. Ulrich Schumacher), Dieter Quester (Borgward Hansa RS 1500 - 1958, Walter Degelsegger), Dr. Helmut Marko (Porsche 911 GT1 - 1998, Porsche Museum), Maria Teresa de Fillipis (Maserati 200SI - 1956, Nicola Sculco), Egon Hofer (Iso-Bizzarini - 1965, tevens eigenaar). Verder rijden een Abarth 1000SP (1965), MB 190E 2.3-16 (1988), Cooper Climax T43 Formel 2 (1957), Techno Formel 1/PA123 (1972), Triumph TR2 Le Mans Works Car (1955) bestuurt door Rauna Aaltonen, Kaimann Formel Super Vau 1600 (1972) en de hekkensluiter wordt met luid gejoel aangemoedigd: de Mercedes Simplex 40 PS uit 1902 uit het Mercedes Benz Museum met Jochen Mass achter het stuur en poken… Een lust voor oog en oor gedurende 5 ronden en uit is het met de pret. De heren en dame worden bedankt! De Chopard Grandprix kan beginnen….

 

 

De Chopard Grand Prix…

 

De Grand Prix is begonnen en één voor één knallen de deelnemers voorbij: Alfa, Buick, Chrysler, Alfa, Alfa, Rolls, Lagonda, Bentley, Bentley… Bugatti, Ferrari, Maserati… vrij vertaald: genieten! De oudst deelnemende auto’s (2) dateren uit 1924: Alfa Romeo Targa Florio en Buick Speedster. De meeste inhoud heeft de Rolls Royce Phantom Open Tourer, met 8 liter. De meeste pk’s worden geleverd door de Chevrolet Corvette: 427pk, maar bij de Rolls werd geen opgave gedaan. KR (Kommerzialrat) Alois Heidenbauer en Mag. (Magister) Birgit Heidenbauer in de Ferrari 246 Dino GT winnen de 19de Ennstal Classic, gevolgd door Reinhard Huemer en Dr. Doris Huemer, eveneens in een Ferrari Dino 246 GT. Op de derde plaats eindigen voormalig Ennstal Classic winnaars (2009) Dr. Karsten Wohlenberg en Monika Wohlenberg in de Mercedes Benz 230 SL, daarmee een kleine victorie voor Mercedes-Benz veiligstellend. Jammer…, dit jaar geen brullende SSK of 710 SS of andere exoten. Misschien is bij de 20ste Ennstal Classic Mercedes-Benz weer van de partij en kan weer genoten worden van enkele museumstukken met waardige coureurs…!

 

 

 

FOTO GALLERIE          2011 ENNSTAL CLASSIC (A)

publicaties
publicaties

Allereerst zorgen lieftallige dames ervoor dat de auto's worden voorzien van stickers, vakkundig op een goede plek vastgezet, soms geassisteerd door een slimme jongeman...

Dr. Karsten Wohlenberg en Dr. Monika Wohlenberg in hun zwarte Mercedes-Benz 230 SL, winnaar in 2009 van de Ennstal Classic.

#84 Mercedes-Benz 190 SL uit 1957, bereden door Johannes Hödlmayr & Hermann Jöbstl (A), hier vastgelegd tijdens de slechting van het Seewigtal aan de Steirische Bodensee bij Gössenberg. Hier wordt over de Seewigtalstrasse gereden...

In Spittal am Pyhrn rijden de auto over de Linzenstrasse, een soort allee met aan weerszijden bomen. Op de Spitzplatz krijgen de deelnemers een lunchpakket uitgereiktdoor een tweetal lokalen in klederdracht. Hier Peters Spak Senior en Junior in hun Mercedes-Benz 220 Cabrio uit 1957...

Tijdens de demonstratie op zaterdag en in de VIP tent aan de Nordumfahrung zijn meerdere prachtige klassieke voertuigen te bewonderen en op zaterdag rijden zij alleen enkele demonstratieronden ter afsluiting. Zo ook deze Mercedes Simplex 40pk uit 1902, speciaal uit het Mercedes Museum en bestuurd door Jochen Mass...!

publicaties
publicaties
bottom of page