Geschiedenis:
In de jaren dertig werden de meest "glamoureuze" Grand Prix-races in de Noord-Afrikaanse Tripoli gehouden. Sinds 1934 verstrekt dit exotische paradijs het exclusieve kader voor de motorsport racing, waarin Mercedes-Benz uiterst succesvol was. Omdat alleen auto's met een cilinderinhoud van 1,5 liter zijn goedgekeurd sinds 1939, ontworpen Daimler-Benz een volledig nieuwe racewagen, de 1,5 liter W165 met een V-8-cilinder motor en de indrukwekkende prestaties van 256 HP. Het lukte Hermann lang daarmee in Tripolis een sensationeel succes te behalen. Als gevolg van een meesterlijke teamprestatie, had de W165een van de meest onverwachte overwinningen in de geschiedenis van het racen verdiend. Daarom is het geen wonder, dat de auto en de race in Tripoli een legende werden...
Technische gegevens origineel:
Model details:
* Met de hand samengesteld, uit meer dan 400 onderdelen
* Handgemonteerde spaakvelgen
* Elk wiel heeft 30 met de hand getrokken staaldraden
* Zitting met stoffen bekleding
* Markante zij-uitlaat en koelribben
* Foto geetste velgen
* Grille uit staaldraad met origineel getrouwe lucht/koelribben
* Metalen windschermsteunen
* Perfect spuitwerk, met de hand gepolijst
Verderop in dit deel meer en uitgebreidere informatie over de geschiedenis en dergelijke van de Mercedes-Benz W 165 Silberpfeil.
Ten minste twee voorbeelden, aangenomen als beide auto's van de GP van Tripoli, overleefde de oorlog bij de Mercedes-Benz vertegenwoordiger in Zrich. Ze werden gehouden door de Zwitserse regering tot 1950. In die tijd was 1,5 liter inderdaad de inhoud limiet voor een Grand Prix, die deel uitmaken van de zojuist gecreerde formule 1 World Championship. De van oudsher W165 rivalen, Maserati en Alfa Romeo, liepen nog steeds sterk en een terugkeer naar het Grand Prix circus door Mercedes-Benz was het onderwerp van zware speculatie. Uiteindelijk, in de zomer van 1951, werd het groene licht gegeven om nog eens vijf W165s te bouwen. Het bleek echter te laat, daar voor 1952 de verordeningen zwaar herzien werden, waardoor alle Racewagens ineens sterk verouderd bleken. Uiteindelijk reed de W165 slechts een keer, maar kan nog steeds worden beschouwd als een van de grootste "Single Seater Racers" in de uiteindelijke ontwikkeling van de vooroorlogse 'Silver Arrows.'
De twee overlevende Tripoli racers werden bewaard door Mercedes-Benz en werden gekoesterd in de enorme collectie van de onderneming tot en met 1995. Na ontvangst van een uitnodiging van Lord Mars voor de 1995 editie van het Goodwood Festival of Speed, werd de winnende auto van Tripoli zorgvuldig gerestaureerd. Het miste een overgroot deel van de carrosserie, die zorgvuldig opnieuw door Joachim Ohlinger werd gerecreerd. De beloning van de arbeid kwam in juni dat jaar, toen de prachtig gerestaureerde W165 de heuvel op werd gereden, eerst door de toenmalige Mercedes Museum directeur en daarna door de racelegende John Surtees en McLaren directeur Ron Dennis. Het was de eerste keer in meer dan vijftig jaar dat de auto in het openbaar werd gereden. Sindsdien is de auto helaas slechts zeer weinig bij publieke evenementen verschenen. De ex-Caracciola auto is permanent tentoongesteld in het nieuwe Museum.
W165 geschiedenis:
In een "schokaankondiging" in September 1938 verklaarde de Italiaanse motorsport vereniging, dat tijdens het volgende seizoen alle eenzitter races op Italiaans grondgebied worden gereden als lichtgewicht tot max. 1,5ltr (Voiturette) in plaats van de Grand Prix auto's. Achteraf was het besluit begrijpelijk, omdat de Italiaanse fabrikanten tweede viool speelde in Grand Prix racen, na de Duitse Mercedes-Benz en Auto Union teams. Voor de lichtere klasse hadden Maserati en Alfa Romeo net nieuwe en zeer geavanceerde auto's ontwikkeld. Een verschuiving naar deze lichtere klasse voor alle evenementen zou de kans op nationale glorie in Italiaanse topevenementen, waaronder de prestigieuze Grand Prix van Tripoli in mei, aanzienlijk vergroten.
Hoewel de onderdelen niet onderling verwisselbaar waren, heeft de nieuwe motor van de M165 veel aan de M154 3-liter Grand Prix motor te danken. Afgezien van de inhoud, was het grootste verschil het aantal cilinders: een V8 voor de Voiturette ten opzichte van de oorspronkelijke V12. Wat werd overgenomen waren de kleppen met dubbele versnelling-gedreven nokkenassen per bank en vier kleppen per cilinder.
Ontworpen voor hoge toerentallen, waren de cilinders met een boring van 64,0 mm en een slag van 58.0 mm bijna vierkant. Met twee types Superchargers uitgerust, werd er 254 pk uitgeperst. De motor werd voornamelijk uit staal gebouwd en werden de blokken en koppen aan elkaar gelast, om met deze krachten om te kunnen gaan.
De W165 chassis en ophanging was net als bij de W154, maar dan op ongeveer 4/5 schaal. Het frame bestaat uit twee grote ovale buis hoofdbalken, versterkt door vijf tussen balken. Ophanging was door dubbele draagarmen en spoelveren aan de voorzijde en een DeDion as, met torsie balken aan de achterzijde. De V8-motor was gemonteerd in het chassis onder een hoek van zestig graden. De bestuurdersstoel aan de linkerkant was uit het lood rechts gemonteerd. De kracht werd door een vijf versnellingsbak naar de achterwielen geleid. De versnellingsbak werd dwars gemonteerd. Het kleine pakketje werd strak verpakt in een aluminium chassis, weer vergelijkbaar met die van de laatste W154.
Iets meer dan vier maanden nadat de project startte, werd de eerste van de drie voorgestelde W165
Foto beide pagina's: John Surtees (11-02-1934) in de Mercedes-Benz W165 tijdens Goodwood 2011, de enige coureur die het klaarspeelde om wereldkampioen te worden op zowel de motor als in de auto...
Tijdens de oefensessies probeerden de twee coureurs beide auto's en Lang reed de snellere tijd, op de voet gevolgd door zijn teamgenoot. Echter, het was niet de snelste tijd. Die werd door Luigi Villoresi gereden in zijn Maserati 4CL Streamliner. Lang werd verteld een zinderende tempo in de vroege stadium aan te houden en voor een bandenwissel en brandstof pas halverwege de race binnen te komen. In wat werd beschouwd als het betere chassis, begon Caracciola met een meer conservatief tempo en pakte zo zijn plaatsen. Ondanks zijn lange bandenwissel wist Lang Caracciola goed achter zich te houden en zo zich te verzekeren van een spectaculaire een-twee debuut-overwinning voor de W165. Mercedes-Benz had hun punt gemaakt: niets kon stoppen met de stoomwals Stuttgart.
Afgezien van enkele demonstraties en verder testen, werden de W165s niet opnieuw gezien in 1939. Het derde chassis werd voltooid en het leek, dat ook een vierde auto werd gebouwd. Specifiek gestroomlijnde carrosserien werden gebouwd met het oog op zowel de 1940 Tripoli Grand Prix als de verschillende 1,5 liter wereldrecords op dat moment gehouden door MG. De motoren waren uitgerust met een tweetraps Supercharger systeem dat het vermogen naar een 278pk tilde en ook werd het koppel verbeterd. Al deze voorbereidende werkzaamheden leidden echter -zoals bekend wordt verondersteld- tot niets.
De twee overlevende Tripoli racers werden bewaard door Mercedes-Benz en blijven hangen in de enorme collectie van de onderneming tot en met 1995. Na ontvangst van een uitnodiging van heer Mars voor dat jaar Goodwood Festival of Speed, was de winnende auto van Tripoli zorgvuldig gerepareerd. Het miste grootste deel van de carrosserie, die zorgvuldig opnieuw door Joachim Ohlinger gemaakt was. De vruchten van de arbeid kwam in juni dat jaar wanneer de prachtig bereid W165 werd bestuurd de heuvel eerst door de toenmalige Mercedes Museum directeur en later door de racing legend John Surtees en McLaren beginsel Ron Dennis. Het was de eerste keer in meer dan vijftig jaar dat de auto in het openbaar had verdreven. Sindsdien heeft slechts zeer weinig publieke optredens. De ex-Caracciola auto is permanent tentoon gesteld in het nieuwe Museum.
Ten minste twee voorbeelden, aange-nomen als beide auto's van de GP van Tripoli, overleefde de oorlog bij de Mercedes-Benz vertegenwoordiger in Zurich. Ze werden gehouden door de Zwitserse regering tot 1950. In die tijd was 1,5 liter inderdaad de inhoud limiet voor een Grand Prix, die deel uitmaken van de zojuist gecreeerde formule 1 World Championship. De van oudsher W165 rivalen, Maserati en Alfa Romeo, liepen nog steeds sterk en een terug- keer naar het Grand Prix circus door Mercedes-Benz was het onderwerp van zware speculatie. Uiteindelijk, in de zomer van 1951, werd het groene licht gegeven om nog eens vijf W165s te bouwen. Het bleek echter te laat, daar voor 1952 de verordeningen herzien werden, waardoor alle Racewagens in eens sterk verouderd leken. Uiteindelijk reed de W165 slechts een keer, maar kan nog steeds worden beschouwd als een van de grootste Single Seater Racers in de uiteindelijke ontwikkeling van de vooroorlogse 'Silver Arrows.'
Mercedes-Benz W 165 (1939)
* speciaal ontworpen voor de Grand Prix van Tripoli
* ontwikkeld in een recordtijd van slechts acht maanden
* dubbele overwinning en dus missie volbracht
De Tripoli Grand Prix heeft een opmerkelijke uitzondering onder de Mercedes-Benz overwinningen van 1939 gemarkeerd. De competi-tie werd niet gehouden volgens de 3-liter formule, gedomineerd door de Duitse raceauto's, maar vol-gens de 1,5 liter categorie (Brom-mobiel formule), die het team van Stuttgart (tot dan) geen deelne-mende autos hadden. Met deze truc hoopte de Italiaanse motor- en autosport autoriteiten, die verantwoordelijk waren voor de organisatie van de prestigieuze Tripoli Grand Prix in Libie (op dat moment een Italiaanse kolonie), de dominantie van de Silver Arrows te ondermijnen en voor eens en voor altijd een overwin-ning voor de Italiaanse autos herhaaldelijk zegevierden op het Mellaha circuit: Caracciola had gewonnen in 1935 en Auto Union in 1936, terwijl in 1937 en 1938 Hermann Lang achter het stuur van de winnende Mercedes-Benz zat.
Na de aankondiging dat de 1939 Tripoli GP zou worden uitgevoerd als een race Brommobiel, kon Mercedes-Benz de verleiding niet weerstaan om drie 1.5 liter auto's voor de race te bouwen, met name omdat het erop leek dat de klasse 1,5 liter de volgende GP Formule zou worden.
Het besluit werd genomen op 15 September 1938 met de race wordt gehouden op 7 mei 1939. Alleen een onderneming zoals Mercedes had de vaardigheid om een nieuwe auto van scraps in zo'n korte tijd te bouwen. Slechts twee auto s waren in feite op tijd klaar, de tweede auto wordt samengesteld op het schip tijdens de reis naar Tripoli.
Er werd zoveel mogelijk van de W154 gebruikt op de nieuwe auto, de W165 wordt min of meer een miniatuur van de GP auto. De V12 motor werd gebouwd vergelijkbaar met de 3 liter motor, maar met een enkele grote supercharger voor alle cilinders. Het chassis en ophanging was een kopie met slechts kleine verschillen.
De wielen waren 17inch met 360mm Remtrommels. De propeller as was zoals gewoonlijk aan de linkerkant van de bestuurder en dwong hem daarmee om rechts van de middenlijn te zitten, dus uit het lood als het ware. Dit is ook te zien als je recht voor de auto staat.
De kleinere eerste auto werd getest op Hockenheim in April 1939. Na Tripoli waren er veel geruchten over hun volgende verschijnin, maar in feite werden de auto's nooit meer gereden.
Volgens publicaties uit 1946 gevonden door Doug Nye werden er vier auto's gebouwd: chassis 449546/1, 449547/2, 449548/3 & 439806/4.
Mercedes-Benz W165 (Voiturette)
Ontwerp: Sailer/Wagner/Heess
Motor: V8 M164 90 gr 64 x 58 mm
Inhoud: 1493ccm
4 kleppen/cilinder
Roots Supercharger 245pk
Transmissie: 5 versnellingsbak
ZF differentieel
Chassis: ovaal buizen frame
Ophanging:
voor: dubbele draagarm,
spiraalveren,
hydraulische dempers
Achter: De Dion as, torsie balk,
hydraulische dempers
Afmetingen:
wielbasis: 245 cm
track: 134/128 cm
Gewicht: 789kg
Jaar: 1939, 4 auto's gebouwd
Superchargers: M164 180 mm doorsnee 106mm
Foto's: somige afbeeldingen zijn geleverd door personen, die hun naam niet kenbaar hebben gemaakt. Zij zijn houder van de betreffende © copyrights. Oude archieffoto's: © Mercedes-Benz - Museum
![]() CMC M-018 Mercedes-Benz W165 Technische gegevens origineel: • V-8-Motor met 2 nokkenassen, Compressor • Cilinderinhoud 1.495ccm • Boring x slag: 76 x 68,8mm • Brandstoftoevoer: 3 Carburateurs • Vermogen: 256pk bij 8.000rpm • Transmissie: 5-Gang • Wielbasis: 2.450 mm • Spoorbreedte voor: 1.28 mm • Spoorbreedte achter: 1.338mm • Topsnelheid: ca. 300 km/uur. | ![]() CMC M-018 Mercedes-Benz W165 (#1298) | ![]() CMC M-018 Mercedes-Benz W165 (#1298) Originele verpakking voor de verzamelaar een must ! De verpakking heeft zich in de loop der jaren veranderd. |
---|---|---|
![]() Studiofoto, vermoedelijk genomen in het Mercedes-Benz museum. | ![]() Detailfoto linker voorwiel origineel... | ![]() Detailfoto linker voorwiel origineel..., genomen tijdens Goodwood. |
![]() Op 7 mei 1939 werd de Grand Prix van Tripolis gereden. Hermann Lang behaalde de overwinning in de Mercedes-Benz W165. Op de foto boven Hermann Lang -moeilijk te zien, maar hij reed met startnummer #16, waarvan detailfoto's op pagina 3 van dit model zijn opgenomen- tijdens de race, die hij onbedreigd zou eindigen, zoals op de foto onder is te zien: geen enkele concurrent is ook maar in de buurt. ... | ![]() ... Er startte nog een Mercedes-Benz W165 met startnummer #24, met coureur Rudolf Caracciola. Hij behaalde een glansrijke tweede plaats. | ![]() Rechtsboven deel van de start - #24 Caracciola. |
![]() Info tijdens de race! Verder reden Maserati 6CM, 4CL en Alfa Romeo's 158 mee. In totaal 33 auto's, waarvan er 3 niet startten waaronder de derde Mercedes-Benz W165, met Manfred von Brauchitsch, die als reserverijder aan de kant bleef... Overigens is rechtsonder de echte W165...! | ![]() Hier Hermann Lang in de Mercedes-Benz W165 op 7 mei 1939 tijdens de zo veel besproken Grand Prix van Tripoli, toen nog een Italiaanse kolonie. Hij reed samen met Rudolf Caracciola -eveneens in Mercedes-Benz W165- naar een resp. eerste en tweede plaats. | ![]() De Mercedes-Benz W165 in het Mercedes-Benz Museum te Stuttgart opgenomen in de Mythos tentoonstelling.Het gaat hier om auto met chassisnummer 449547/2. Deze werd tijdens de GP van Tripoli gezien als de langzamere van de twee... Hermann Lang zou winnen... |
![]() Mercedes-Benz W165. Volgens de info bij de foto's (courtesy Autowallpaper) werden beide Silberpfeilen uit de transporters geladen en hadden geen startnummers. Hoe dat destijds werkte meldt de historie niet. Het zouden de auto's zijn van Hermann Lang en Rudolf Caracciola, die de Grand Prix van Tripoli resp. won en als tweede eindigde met resp. startnummer #16 en #24. De auto met #16 heeft chassisnummer 449547/2. Het werd gezien als de langzamere van de twee... | ![]() Sinds 1925 werden er al races verreden in Libië, dat van 1912 tot 1942 een Italiaanse kolonie was, op een nabij Tripolis gelegen stratencircuit. Vanaf 1933 moest de Grand Prix van Tripolis een groots evenement worden en er verscheen een nieuw stratencircuit rond het Mellaha zoutmeer, met -voor die tijd- ongekende faciliteiten. | ![]() |
![]() John Surtees (11-02-1934) in de Mercedes-Benz W165 tijdens Goodwood 2011, de enige coureur die het klaarspeelde om wereldkampioen te worden op zowel de motor als in de auto... | ![]() John Surtees (11-02-1934) in de Mercedes-Benz W165 tijdens Goodwood 2011, de enige coureur die het klaarspeelde om wereldkampioen te worden op zowel de motor als in de auto... | ![]() Eigen detailopname - front Nikon D3 AF-S Micro Nikkor 40mm 1:2.8 G Speedlight 800 Flits |
![]() Eigen detailopname - grbuikt als detail voor rechter voorwiel Nikon D3 AF-S Micro Nikkor 40mm 1:2.8 G Speedlight 800 Flits | ![]() Eigen detailopname - gebruikt als detail grille Nikon D3 AF-S Micro Nikkor 40mm 1:2.8 G Speedlight 800 Flits | ![]() Eigen detailopname - narrow front Nikon D3 AF-S Micro Nikkor 40mm 1:2.8 G Speedlight 800 Flits |
![]() Eigen detailopname - narrow back Nikon D3 AF-S Micro Nikkor 40mm 1:2.8 G Speedlight 800 Flits | ![]() Eigen detailopname - narrow front (vogel perspectief) - detail motor Nikon D3 AF-S Micro Nikkor 40mm 1:2.8 G Speedlight 800 Flits | ![]() Eigen detailopname - narrow front (vogel perspectief) - detail motor Nikon D3 AF-S Micro Nikkor 40mm 1:2.8 G Speedlight 800 Flits |
![]() Eigen detailopname - narrow front Nikon D3 AF-S Micro Nikkor 40mm 1:2.8 G Speedlight 800 Flits | ![]() Eigen detailopname - narrow front - detail rechter wiel Nikon D3 AF-S Micro Nikkor 40mm 1:2.8 G Speedlight 800 Flits | ![]() Eigen detailopname - narrow front - detail rechter wiel Nikon D3 AF-S Micro Nikkor 40mm 1:2.8 G Speedlight 800 Flits |
![]() Eigen detailopname - narrow front - detail cockpit Nikon D3 AF-S Micro Nikkor 40mm 1:2.8 G Speedlight 800 Flits | ![]() Eigen detailopname - detail motor Nikon D3 AF-S Micro Nikkor 40mm 1:2.8 G Speedlight 800 Flits | ![]() Eigen detailopname - narrow front Nikon D3 AF-S Micro Nikkor 40mm 1:2.8 G Speedlight 800 Flits |
![]() Mercedes-Benz W165 als onderdeel van een thema op Schloss Dyck. Op de achtergrond de W196 R Monoposto F1 en de Formule 1 van Lewis Hamilton. | ![]() 2009 Goodwood Festival of Speed. Op de achtergrond de persfotografen op veilige afstand, maar wel op bijzonder goede locaties ! | ![]() Goodwood Festoval of Speed 2011 - Andrew Frankel in de W165. |
![]() John Surtees, tot 2005 een graag geziene gast tijdens de Ennstal Classic, als VIP door sponsor/organisatie uitgenodigd. De laatste jaren wordt hij uitsluitend nog op de Goodwood Revival en Festival of Speed waargenomen, gelet op zijn hoge leeftijd. Hier Goodwoos 2011... | ![]() De Mercedes-Benz W165 tijden de 2009 editie van de Retromobile in Port de Versailles - Parijs (F). | ![]() De Mercedes-Benz W165 tijden de 2009 editie van de Retromobile in Port de Versailles - Parijs (F). |
![]() De Mercedes-Benz W165 tijden de 2009 editie van de Retromobile in Port de Versailles - Parijs (F). | ![]() 13e Gran Premio di Tripoli - Autodromo di Mellaha - Tripoli (I), 7 mei 1939 30 ronden x 13,1 km (8.14 miles) ° 393.0 km(244.2 miles) #16 - Hermann Lang - Mercedes/Benz W165 (449546/1) #24 - Rudolf Caracciola - Mercedes-Benz W165 (449547/2) Manfred von Brauchitsch startte niet en fungeerde als reserverijder. Foto over twee pagina's...! | ![]() De Mercedes-Benz W165 tijdens de bouw van het Museum van Mercedes-Benz in Stuttgart, genomen in maart 2006. Als het goed beoordeel is, dan staat tegen de muur voor het wiel de motorkap van een Mercedes-Benz W25... Het Museum werd overigens ontworpen door een Nederlands Architecten Bureau (Berkel & Bos - A'dam) en heeft een grondoppervlakte van 4.800 m2. |
![]() Model evolutie W154 | ![]() Model evolutie W165 |